SPAIN: CATHOLIC NETWORK CONDEMNED, IT HAD FIRED AN EMPLOYEE FOR HIS IDEOLOGY

The article in CincoDías, a column in the economics section of the Spanish daily El País, discusses the subject in-depth and also offers a link to read the ruling
The article in CincoDías, a column in the economics section of the Spanish daily El País, discusses the subject in-depth and also offers a link to read the ruling
Source

The Superior Court of Justice of Madrid (Tribunal Superior de Justicia – TSJ) annulled the dismissal of a sound technician of Cope (Cadena de Ondas Populares Españolas, owned by the Spanish Episcopal Conference), and ordered the company to reinstate him and pay his back wages. The employee had written a comment on Twitter about a Spanish satirical film where Jesus is portrayed as a homosexual. The court upheld the appeal because an employee is not obliged to share a company’s ideology or decalogue of good practices and cannot be expelled for this reason. Moreover, he was not a journalist, broadcasting news or opinions, but a sound recording assistant; his Twitter profile was personal and did not indicate that he was an employee of the Catholic radio station. Therefore, the followers of the post could not have damaged the company’s image, as they were unaware of who he worked for.

PANAMA: Sold the radio station and fired the journalists. But the former director does not agree

Sold the radio station and fired the journalists
The former director of Radio Panamá, Edwin Cabrera, in an interview with La Prensa, talks about the sale of the station and the ongoing tug-of-war with the owners
Source

We reported (March 2021) on the sale of several foreign holdings by the Prisa group (see here). The company, which is present in 24 countries, owns brands such as Santillana (prints 106.5 million books that reach 34 million students in Latin America every year), El País (Spain’s largest daily newspaper), Los40 (founded in 1966 as a programme of Cadena Ser, since 1979 a network in Spain, it is present in several Latin American countries), and Cadena Ser (the radio network listened to by four out of ten Spaniards).

In Central America, the elimination of the editorial staff of Radio Panamá (27 people, including the staff of Los40) and the consequent suspension of broadcasting is not going unnoticed. The former director of information services Edwin Cabrera told the Panamanian newspaper La Prensa that the owners had wanted to get rid of the journalists for some time and had challenged the dismissal. He doubts the reasons for the opaque operation and speculates that behind the economic issues there may be an exchange of favours with political power to silence an uncomfortable voice.

Details here.

SPAIN: The Union asks public television to allow advertising again

El País article analyzes the financing model of public television, currently devoid of advertising, and presents the union's proposals
El País article analyzes the financing model of public television, currently devoid of advertising, and presents the union’s proposals
Source

The UGT (Sindicato Unión General de Trabajadoras y Trabajadores de España) has formally asked public broadcasting to modify its strategic plan, providing for new measures to plug budget losses. RTVE lost 31.6 million euros in 2020, and by the end of April 2021, the debt had reached 184 million euros. The main demand concerns advertising, which the union is asking to reintroduce, at least in a limited way, also to re-establish competition, today very limited because in fact 95% of the market is controlled by a duopoly. An article published in the economics section of the newspaper El País goes into the details of the proposal, analyzing the similarities with the “French model”, which inspired the financial law of the Spanish government, which provides four channels of financing for public radio and television.