AFGHANISTAN: Radios in the crosshairs of the Taliban

The Afghan Ministry of Information reported that four television stations and 11 broadcasters had been seized at Laskhar Gat, including the BBC World Service, which operates on 89.2 MHz
The Afghan Ministry of Information reported that four television stations and 11 broadcasters had been seized at Laskhar Gat, including the BBC World Service, which operates on 89.2 MHz
Source

The American military disengagement has left the field open to the Taliban, who have resumed their ground offensive in three large cities in the south and west of the country: Herat, Lashkar Gah and Kandahar. In the course of the advance, the terrorists occupy the radio stations, using some of them to rebroadcast their radio signal, and intimidate the others, forcing them to switch off.

In the tweet by Chris Greenway of BBC Monitoring (which echoes that of Zahid Khan, an Afghan activist and journalist), the frequencies that are being retransmitted by Radio Voice of Sharia and the deactivation of the BBC World Service, which operated in the city on 89.2 MHz, are indicated
Source

As happened on 2 August 2021 in Lashkar Gah, a city of 200,000 inhabitants in the south of the country, capital of the province of Helmand, which has been under attack for days by the Taliban, who now control several neighbourhoods. The Taliban started to broadcast Radio Voice of Sharia (Shariat Ghag) on 95.0 and 105.2 MHz of the former state radio station and switched off all other stations.

In a report published by the Reuters Institute for the Study of Journalism, freelance journalist Raksha Kumar examined the situation of the Afghan media
Source

Before the American intervention, when the Islamic State controlled 90% of the country, there was only one radio station controlled by the Taliban, which broadcast religious messages. In the last twenty years, however, information has opened up to pluralism: television stations, 170 radio stations and over 100 newspapers have been set up. An interesting report by the Reuters Institute for the Study of Journalism takes stock of the situation. More than 50% of the population (a total of 38 million) is under the age of 19, and around 6.5 million Afghans are active on social networks.

CHINA: Antenna war between Beijing and London

Antenna war between Beijing and London
In an article in BBC News, the British public broadcaster condemned the Chinese decision to shut down the BBC World News television channel
Source

In a bureaucratic statement that does not go into detail, the Chinese broadcasting regulator (NRTA-National Radio and Television Administration) has decreed the closure of the BBC World News satellite channel on 12 February 2021. This is despite the fact that the television channel cannot be seen by most Chinese, because in China it can only be viewed in international hotels and some diplomatic compounds. The British public broadcaster condemned the decision and stated on its website that the Chinese government had criticised the reports aired on the coronavirus and the persecution of the Uighur ethnic minorities. London’s response was not long in coming and was symmetrical: Ofcom (the British regulator) revoked the licence of the state broadcaster China Global Television Network (CGTN), which will no longer be able to broadcast its programmes in the UK. Separately, Radio Television Hong Kong (RTHK) has aligned itself with the Chinese decision, stating that it will stop repeating BBC World Service programming in the region. This is despite the fact that the former British colony must retain certain rights and freedoms, including freedom of the press, until 2047, as part of a transfer agreement between China and Great Britain. More details can be read in the BBC News article available here.

The Chinese regulator’s press release

Pictured on the Chinese regulator’s website: an image of the national broadcasting conference held recently in Beijing
Source

This is a translation of the statement published on 12 February 2021 on the NRTA National Radio and Television Administration website: “After investigation, the content of BBC World News’ China-related reports seriously violated the relevant provisions of the Regulations on the Administration of Radio and Television and the Measures for the Administration of the Landing of Overseas Satellite Television Channels, violated the requirement that news should be truthful and impartial, harmed China’s national interests and undermined China’s national unity. The State Administration of Radio and Television does not allow BBC World News to continue to operate in China, and will not accept its application to operate in the new year”.